Historie taekwondo
I když původ válečnických umění je zahalen tajemstvím , považujeme za nepopíratelný fakt , že od pradávných dob je zde fyzická činnost , jež zahrnuje použití rukou a nohou , pro účel sebeobrahy . Kdybychom měli definovat toto fyzické jednání jako Taekwon-Do , nehohla by žádná země tvrdit , že má kredit na vynález Taekwon-Do . mezi Taekwon-Do , jak se provozuje dnes a krutými formami neozbrojeného boje , jak byly rozvinuty v minulosti, je však nepatrná podobnost . Moderní Taekwon-Do se velmi liší od ostatních valečnických umění . Ve skutečnosti žádné jiné válečnické umění není tak vyspělé , pokud se týče sofistiky a účinnosti jeho technik nebo celé fyzické zdatnosti , jež dodává těm , kdo ho provozují . Protože teorie , terminologie , techniky , systémy , způsoby , pravidla , cvičební úbory a duševní základ byly vědecky vyvinuty , systematizovány a pojmenovány autorem , je chybou vymýšlet jakékoli tělesné činnosti , jež by využívaly ruce a nohy pro sebeobranu , jako Taekwon-Do . Ani není žádný jiný systém válečnického umění oprávněn nazývat se Taekwon-Do . Pouze Ti , kdož cvičí techniky založené na teoriích , zásadách a filozofiích autora , jsou považováni za žáky pravého Taekwon-Do.
Kde a kdy Taekwon-Do začalo ?
Souhrn okolností mi umožnil dát vzniknout Taekwon-Do a rozvinout jej . Navíc k mé dřívější znalosti Tae Kyon jsem měl příležitost naučit se Karate v Japonsku během neštástných 36 let , kdy byla má země okupována japonci. Brzy potom co byla Korea v roce 1945 osvobozena , jsem získal privilegované postavení jako zakládající člen jihokorejských ozbrojených sil . To prvé mi dalo smysl pro vznik a to druhé mi dalo možnost zavést Taekwon-Do do celé armády , navzdory prudké opozici . K rozšíření Taekwon-Do jako mezinárodního válečnického umění došlo v relativně krátké době , díky mnoha faktorům . Zla současné společnosti ( morální korupce , materialismus , sobectví atd. ) vytvořily duchovní vakuum . Taekwon-Do bylo schopno kompenzovat převládájící smysl pro prázdnotu , nedůvěru , dekadenci a nedostatek odvahy . Navíc to byly kruté časy , kdy lidé cítili potřebu prostředků pro svoji ochranu a nadřazenost technik Taekwon-Do byla široce rozpoznána . Mé současné sociální postavení , výhoda , že jsem zakladatel Taekwon-Do , a zdraví , jež mi dal bůh , také přispěly k rychlému růstu Taekwon-Do ve světě . Mé zapojení do válečnických umění velice doplnilo zdraví , jež mi dal bůh.
Narodil jsem se útlý a slabý a můj učitel kaligrafie Hang Il Dong mne odrazoval od toho , abych se ve věku 15 let učil Tae Kyon . V roce 1938 , několik dní předtím , než jsem opustil Koreu a šel studovat do Japonska , jsem byl zahrnut do nepředvídatelné nehody , jež mi ztížila návrat domů bez rizika represálií . Rozhodl jsem se státi se držitelem černého pásu v Karate , zatímco jsem byl v Japonsku . Cítil jsem , že zkušenosti , které potřebuji , jsou dostatečná ochrana proti těm , kteří by se mohli snažit uškodit mi . Nejen , že jsem se mohl vrátit do Koreje , ale mohl jsem následovně dát popud k národně osvobozeneckému hnutí , které bylo známo jako Pyongyang Student Soldier Incident . Jako tolik patriotů v dlouhé lidské historii , vzbudil jsem hněv mocných a byl jsem načas uvězněn v japonském vojenském vězení . V lednu 1946 jsem byl jmenován podporučíkem armády Korejské republiky a zařazen do 4.pěšího regiment v Kwangju v provincii Cholla Namdo jako velitel setniny . Začal jsem své vojáky učit Karate jako prostředek tělesného a duševního výcviku . V tu dobu jsem si uvědomil , že potřebujeme vyvinout vlastní válečnické umění , jež by bylo jak duševné , tak i technicky nadřazeno japonskému Karate . Silně jsem věřil , že jeho učením v celé zemi by se mi podařilo splnit slib , který jsem dal svým třem kamarádům , kteří se mnou sdíleli vězení v Japonsku . Říkal jsem : “Důvod že naši lidé takto trpěli v rukou japonců je ten , že naši předkové široce zklamali při vládnutí . Vykořisťovali lid a nakonec zem ztratili a dostali pod cizí nadvládu . Jestli opět někdy získáme svobodu a nezávislost , nedovolme, abychom se stali vládci lidu , ale zasvěťme se radit těm kdo vládnou .” S touto touhou v mysli jsem začal od března téhož roku systematicky vyvíjet nové techniky . Do konce roku 1954 jem téměř dokončil základy nového válečnického umění v Koreji a 11. dubna 1955 dostalo jméno Taekwon-Do . Na duchovní úrovni je Taekwon-Do odvozeno od tradičních etických a morálních zásad orientu a samozřejmě od mojí filozofie . I když jsem vysoký pouze 5 stop , jsem na sebe pyšný , že žiji v přísné shodě s mým morálním přesvědčením . Bez jakéhokoli strachu se snažím bojovat na straně spravedlnosti . Věřím , že jsem toho schopen pro svou hroznou sílu a nezkrotného ducha , jež mi dalo Taekwon-Do . Tělesné techniky Taekwon-Do jsou založeny na zásadách moderní vědy , zvláště Newtonově fyzice , která nás učí , jak vyrobit maximální energii . Také byly zahrnuty taktiky vojenského útoku a obrany . Rád bych vyjasnil , že i když Karate a Taekwon-Do byly v mé studii použity pro srovnání , základní teorie a zásady Taekwon-Do jsou zcela odlišné od zásad a teorií jiného válečnického umění ve světě . V březnu 1959 jsem vedl armádní demonstrační celek Taekwon-Do na jeho zahraniční turné . Navštívili jsme Jižní Vietnam a Thaiwan . Byla to první takováto návštěva v historii Koreje.Při této příležitosti jsem obnovil své rozhodnutí nechat mé osobní dědictví světu ve formě Taekwon-Do a formuloval jsem následující základní myšlenky pro cvičence Taekwon-Do :
1.)Rozvojem přímého ducha a silného těla si osvojíme sebedůvěru stát vždy na straně spravedlnosti
2.)Spojíme se se všemi lidmi ve společné bratrstvo bez ohledu na náboženství , rasu , národní nebo ideologické hranice.
3.)Obětujeme se pro vytvoření mírumilovné lidské společnosti , ve které převažuje spravedlnost , morálka , důvěra a humanismus.
Také jsem se rozhodl věnovat se široce světové propagaci Taekwon-Do v upřímné naději , že by mohlo pomoci sjednocení mé rodné země . Moje studie o Taekwon-Do postupovala ve dvou částech , duševní disciplína a technická dokonalost . Protože lidský duch patří do říše metafyziky , není snadné popsat to , co nazývám duševní disciplína . Člověk se jí nemůže dotknout , vidět nebo slyšet duši člověka . Je to širší a hlubší než cokoli jiného , co jsme schopni vnímat . Vzhledem k tomu jsem já sám pouze dalším žákem , který se účastní pokračujícího a nikdy nekončícího procesu . Definuji duševní rozměry Taekwon-Do jako sloučení sebe sama a myšlenkami Taekwon-Do a dosažení porozumění plného významu , každého ze vzorů Taekwon-Do . Jestliže se považujeme s Taekwon-Do zajedno , budeme si vážit svých bližních jako si vážíme svých vlastních těl a nevyužijeme Taekwon-Do nikdy nečestným způsobem ! Názvy vzorů ( tulů ) jsou odvozeny od nejznámějších lidi , jež se vyskytovali v bezmála 5000-i leté historii Koreje . Správné porozumění vzorům nevyhnutelně vede k uvědomění si , že Taekwon-Do je válečnické umění , které by mohlo být užito pouze pro sebeobranu a pouze v zájmu spravedlnosti . Historie Koreje obsahuje nejeden případ , kdy byly její ozbrojené síly použity pro invazi k sousedům nebo pro další účely kromě obrany národa . V technické oblasti jsem vytvořil širokou rozmanitost technik , které mohou být použity téměř ve všech situacích . Zakládají se na následujících zásadách :
1. ) Všechny pohyby by měly být navrženy tak , aby vyprodukovaly maximální energii v souladu s vědeckými vzorci a principem kinetické energie .
2. ) Zásady technik by měly být tak jasné , že i ti , kdo neznají Taekwon-Do , budou schopni rozlišit správný a nesprávný pohyb .
3. ) Vzdálenost a úhel každého pohybu by měl být přesně definovány , aby bylo možno docílit účinějšího útoku a obrany.
4. ) Účel a způsob každého pohybu by měl být jasný a jednoduchý , aby bylo možno urychlit postup učení se.
5. ) Měly by být vyvinuty racionální vyučovací metody , aby radost z učení se Taekwon-Do mohl využívat každý , mladý nebo starý , muž nebo žena.
6. ) Měly by být navrženy způsoby správného dýchání , zvyšující rychlost každého pohybu a snižující únavu .
7. ) Útok by měl být možný proti každému životně důležitému místu těla a mělo by být možné bránit se proti všem variantám útoku .
8. ) Každý útočný prostředek by měl být jasně definován a zdravě založen na stavbě lidského těla.
9. ) Každý pohyb by měl být snadno proveditelný , aby se žáci mohli z Taekwon-Do radovat jako ze sportu a rekreace .
10.) Zvlášť by se mělo vzít do úvahy podpoření dobrého zdravotního stavu a předcházení úrazům .
11.) Každý pohyb by měl být harmonický a rytmický , aby bylo Taekwon-Do esteticky půvabné .
12.) Každý pohyb ve vzoru musí vyjadřovat osobnost a duševní charakter osoby , podle níž je pojmenován .
Setrvání na těchto základních zásadách je to , co dělá Taekwon-Do válečnickým uměním , estetickým uměním , vědou a sportem.
Gen. Choi Hong Hi (IX.Dan)
Text byl převzat z překladu Encyklopedie TaeKwon-Do,I.díl